Hoe de Heere God het hart veranderde van April Cassidy op het gebied van eerbare kleding.

April Cassidy is een zus in Christus uit Amerika, haar blog is hier te vinden. Haar vlogs hebben mij enorm bemoedigd. Ze heeft een groot hart voor vrouwen en een verlangen om huwelijken levendig te zien, gericht op Gods eer, vol leven, bloeiend met de schoonheid van Gods ontwerp, helder schijnend voor Christus! Amerika was net even te ver, dus mocht ik haar via de mail interviewen over eerbare kleding. Voor jullie heb ik het vertaald in het Nederlands.

1)Ben je opgevoed met eerbare kleding?
Mijn ouders waren christen. Er waren bepaalde dingen die ik geleerd had over eerbare kleren/ bescheidenheid, maar ik had het onderwerp niet echt bestudeerd totdat ik 36 jaar oud was. Ik kleedde mezelf best eerbaar toen ik een tiener was omdat ik me anders schaamde als ik dit niet deed. Ik heb niet echt een lichaam met rondingen. Ik werd behoorlijk belachelijk gemaakt voor mijn gebrek aan rondingen. Dus ik had het idee dat ik niemand in verleiding bracht.

2)Preken ze bij jou in de gemeente over eerbare kleding?
Op de jeugdgroep werd er soms over onderwezen. Maar ik heb nooit gehoord dat volwassenen erover spraken.

3)Kan je een korte beschrijving geven hoe en wanneer de Heere God jouw hart veranderde op het gebied van eerbare kleding?
In 2009 studeerde ik meer over goddelijke vrouwelijkheid en kwam het onderwerp eerbare kleding tegen. Ik begon me ook te verdiepen in mannelijkheid en kwam erachter dat visuele verleidingen een worsteling voor een man kan zijn, voor onze broeders in Christus. Dat schokte mij. Ik had geen idee dat sommige mannen worstelingen hadden die ik als vrouw niet had. Ik besefte dat ik geen struikelblok voor de mannen wilde neerleggen. Ik realiseerde me voor het eerst dat hoe ik mij kleed dat ik daarbij boodschappen stuurde naar de mensen om mij heen over wie ik ben en wat mijn prioriteiten zijn. Ik wilde er zeker van zijn dat de berichten die ik liet zien, spraken van mijn respect voor God, mezelf en anderen.

4)Heb je een zus in Christus als voorbeeld?
Mijn schoonmoeder kleed zich heel eerbaar. Ze is de vrouw van een voorganger en kleed zich op een vrouwelijke, klassieke manier.

5)Wat betekent eerbare kleding voor jou in je dagelijkse leven?
Voor mezelf vermijd ik: een lage halslijn, mouwloze tops die te veel showen onder de armen of die beha bandjes laten zien. Ik probeer hele strakke kleding te vermijden. In het openbaar draag ik geen broeken meer, vroeger droeg ik altijd broeken. Ik laat ook nooit delen van mijn middenrif zien, ik draag geen rokken boven de knie en ik draag veel enkel lengte rokken, hier hou ik echt van! Dit zijn mijn persoonlijke overtuigingen en voorkeuren. Bij het zwemmen draag ik een zwem shirt en een zwem short die reikt tot mijn vingertoppen. Er zijn ook hele leuke zwemrokken, Capri of zwem panty's, dat zou ook werken.

6)Draag je vaak rokken? Wat is hiervoor de reden?
Sinds 2009 draag ik in het openbaar alleen rokken of jurken (behalve met buitensport, dan draag ik een loszittende joggingbroek, zo mogelijk met een korte rok daaroverheen). Sinds ik me begon te realiseren dat vooral strak zittende broeken de aandacht trekken naar kruis en heupen, en ik me meer realiseerde dat ik me vrouwelijker voel in het dragen van een rok, heb ik besloten om alleen rokken en jurken te dragen. Ik heb geen probleem met het dragen van een tuniek en een loszittende broek. Ik ben alleen erg blij met mijn rokken en jurken. Dit is wie "ik" nu ben!

7)Hoe ga je om dat je anders bent dan de wereld?
De meeste mensen zeggen hier niks over. Ik kleed me niet op een truttige manier. Veel mensen vertellen dat ze me rokken mooi vinden. Sinds 2009 hebben er nog maar twee mensen gevraagd waarom ik elke dag een rok draag. Een man vroeg me een keer naar mijn broek maat, hij raadde correct dat ik maat 2 droeg, hij zei dat hij een broek voor me zou kopen. Ik weet dat de enige reden dat hij me in een broek wou zien was dat hij naar me kon lonken zoals bij andere vrouwen. In deze periode van mijn leven, ik ben nu 43 jaar, maakt het mij niet veel uit wat de wereld van mij denkt. Het geeft vrijheid om te ervaren dat ik niet meer andermans goedkeuring nodig hebt zoals ik vroeger dacht nodig te hebben. Ik weet wie ik ben. Ik ben eigendom van Jezus Christus. Mijn doel is om Hem te behagen en Hem vreugde te brengen. Ik wil geen aandacht trekken naar mijn lichaam, maar naar Jezus. Het is moeilijk om eerbare kleding te vinden, maar ik vind het meer dan waard.

8)Wat denk je wanneer mensen naar je staren?
Ik heb weleens mannen zien staren ondanks mijn vrij eerbare kleding.
Ik weet dat eerbaar kleding mij geen zekerheid geeft dat een man niet begeerlijk naar mij kijkt. Ik denk dat mensen naar me staren omdat ik me anders kleed, maar normaal merk ik er niet veel van.

9)Kan je ons een goed advies geven over eerbare kleding?
Mijn favoriete definitie van eerbare kleding is "nederigheid in kleding". Het gaat om een hartgesteldheid die Jezus Christus wil eren, zelfs in onze kledingkeuzes, als ook op de manier hoe we ons gedragen, handelen en denken. Het gaat om het verlangen om eerbied te tonen aan de Heere God, en het respect voor onze sexualtiteit, voor andere mensen als voor onszelf. Het is me opgevallen dat mannen mij meer als een dame behandelen sinds ik me op een eerbare, vrouwelijke manier kleed. Ze houden bijvoorbeeld meer de deur voor me open. Ik geloof dat vrouwen zich ook meer op hun gemak voelen bij eerbaar geklede vrouwen. Ze weten dat ze niet proberen om te concurreren, ze proberen niet aantrekkelijk te zijn voor hun vriend of man. Eerbare kleding kan erg vrouwelijk zijn en voor mij veel mooier dan oneerbare kleding. Het onthult een hart met waardigheid, een vrouw die weet wat ze waard is in Christus, en een vrouw die geen delen van haar lichaam laat zien die gekoesterd en waardevol zijn in haar huwelijk. Eerbare kleding trekt ook meer mannen aan die geïnteresseerd zijn naar ons hart, onze persoonlijkheid en onze gedachtes, dan naar mannen die geïnteresseerd zijn naar ons lichaam. Godvrezende mannen voelen zich niet aangetrokken naar oneerbare geklede vrouwen. Mannen voelen een aantrekkingskracht die ze moeten bevechten bij oneerbare geklede vrouwen. Godvrezende mannen genieten ervan om in de aanwezigheid van vrouwen te zijn die eerbaar gekleed gaan, zodat ze zich kunnen richten op de persoonlijkheid van de vrouw en zich kunnen richten op God. Eerbare kleding is een cadeau wat we geven aan onszelf, aan andere en aan God. Het is geen lijst met regels, het gaat om het hart.


Reacties

  1. Wat een mooi interview!! Vooral de laatste alinea spreekt me aan, heel goed verwoord!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een eerbaar karakter samen met eerbare kleding... Dat is mooi. Ik snap dat mannen eerbaar geklede vrouwen meer als 'dame' benaderen.

    Tip voor een volgend interview: 'modest mom' Caroline Allen. Zie Themodestmomblog.com.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. The modestmom heb ik idd al gemailt, nu wachten op reactie! Bedankt voor je reactie als man!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi om te lezen. Dank je wel weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als single man vraag ik de Here om een vrouw met deze overtuiging. niet omdat ze niet mag of zo moet kleden, maar vanuit haar overtuiging. ik wist dat de zg refo vrouwen zich nog zo kleden, dus zocht ik naar afbeeldingen van refovrouwen als bevestiging te zien wat m'n hartsverlangen was, een eerbare aantrekkelijke gracieuze dochter van God, om er alleen maar achter te komen dat ook zij helaas steeds kortere rokken gaan dragen. Toen dacht ik: Here ben ik de enige die nog zo denkt? Ben ik dan paranoia geworden?
    Daarop toonde de Here me deze site..." Ze zijn er nog Albert....."
    Wow.... Gelukkig..
    Thanks...
    Keep up the good work!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie. Hij wordt eerst even gecontroleerd voordat hij verschijnt onder het bericht.