Hoofdbedekking als aanbidding.

1 Korinthe 11 spreekt over de hoofdbedekking van de vrouw. Deze tekst zag ik altijd als cultureel, tot een paar jaar geleden. In dat jaar mocht mijn man 3 stellen trouwen. Samen met de stellen zijn we gaan kijken wat Gods Woord zegt over het huwelijk, de rol van de man en de rol van de vrouw. Omdat je zo veel bezig bent met Gods Woord ga je steeds dieper het Woord begrijpen.
In  Efeze 5: 31 staat Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten, en die twee zullen tot één vlees zijn. Dit geheimenis is groot, maar ik spreek met het oog op Christus en de gemeente.

Het huwelijk tussen man en vrouw is het beeld van Christus en Zijn gemeente. Het is ook niet verwonderlijk dat satan er op uit is om onze huwelijken stuk te maken, omdat het huwelijk de eenheid tussen Christus en ons als gemeente weerspiegeld.
Paulus noemt dit ook een geheimenis. Toen de Heer God Adam en Eva schiep had Hij dit geheimenis: zijn zoon Jezus Christus en Zijn gemeente al op het oog. Daarom schiep hij de mens mannelijk en vrouwelijk.

1 Korinthe 11 gaat in eerste instantie over de scheppingsorde:
Maar ik wil dat u weet dat Christus het hoofd is van iedere man en de man het hoofd van de vrouw en God het hoofd van Christus. Vaak krijgen mensen het beeld dat de vrouw in een lagere positie staat, maar het mooie hiervan is dat dit vers niet de vrouw als laatste noemt maar: God het hooft van Christus. Een vrouw is niet minder dan een man: want zoals de vrouw uit de man voortkomt, zo is ook de man er door de vrouw, maar alle dingen zijn uit God( 1 Korinthe 11:12) Een vrouw heeft alleen een andere positie. We vinden het toch ook niet gek dat de Heere Jezus een andere positie heeft dan de gemeente?

Wij als vrouw zijn uit de man en waarom? Omdat de gemeente uit en door Christus is. Wij als vrouw zijn het beeld van de gemeente( Efeze 5:25-27) en de man is het beeld van Christus.
Wij als vrouwen zijn de heerlijkheid van onze mannen: De vrouw is echter de heerlijkheid van de man 1 Korinthe 11:7.  De Heere God heeft ons prachtig geschapen omdat we de heerlijkheid van onze mannen zijn. Zo is ook de gemeente een weerspiegeling van de heerlijkheid van Christus. We zijn één met de Heere Jezus, net zoals man en vrouw één zijn in het huwelijk.

Wat is nu het punt en het doel van de hoofdbedekking van de vrouw tijdens het bidden en profeteren? Door de hoofdbedekking laat je symbolisch zien dat het niet gaat om de heerlijkheid van de man( de vrouw) maar dat het gaat om de heerlijkheid van God, daarom bedekt de man zijn hoofd niet omdat hij het beeld van de heerlijkheid van God is. Dit is zo groots en zo mooi. Dit is ten diepste aanbidding naar God toe, het gaat niet om onze eer, maar om Gods eer en heerlijkheid.


Is deze tekst niet cultureel?

Hierbij kan je de volgende twee vragen aan jezelf stellen:
  •          Is Gods scheppingsorde met het oog op Christus en Zijn gemeente cultureel?
  •          Zijn Gods engelen cultureel?

Gaat het in deze tekst om een letterlijke hoofdbedekking of is je haar een hoofdbedekking? 

Dit kan je op 3 hele makkelijke manieren toetsen.
·         Als je naar de grondtekst kijkt dan kom je de volgende Griekse woorden tegen:
 Kataka' lupto: Bedekken, zich bedekken, zich verbergen.
 ka'ta:  neer, omlaag langs iets.
peribo'laion:  Een bedekking rondom iets.
exou'sia: een teken, macht de sluier waarmee een vrouw zich diende te bedekken.

·         Als hier het letterlijke haar van de vrouw bedoelt zou worden, waarom zou Paulus een heel hoofdstuk schrijven over het haar van de vrouw? Terwijl het lange haar van een vrouw, vooral in die tijd een vaststaand feit was, dan zou Paulus toch niet hoeven uit te leggen dat een vrouw met lang haar moet bidden of profeteren terwijl ze dat al heeft.

·         De volgende vraag hoor ik ook veel bij vrouwen: in vers 14 staat toch dat het haar van een vrouw als een bedekking aan haar is gegeven, dus dat is toch al een bedekking?
Als dit zo is, hoe moeten we dan vers 6 lezen? “… want als een vrouw het hoofd niet bedekt heeft, laat zij zich dan ook maar kaalknippen.” Daar blijkt duidelijk uit dat het dekken van het hoofd iets anders is dan lang haar hebben. Vanaf vers 13 legt Paulus de vraag neer of het gepast is om met een onbedekt hoofd te bidden. Dan legt hij uit dat ook de natuur leert dat lang haar voor een vrouw een eer is en voor een man schande. Ons lange haar is een eer voor een vrouw, wij zijn het beeld van de Heerlijkheid van de man ( 1 Korinthe 11:7).
Door de hoofdbedekking, het bedekken van je hoofd, laat je symbolisch zien dat het niet gaat om de eer van de man (de vrouw), maar om Gods eer.


Moet je als vrouw een hoofdbedekking op?

We leven in een relatie met de Heere Jezus door Gods genade. In een liefdes relatie tussen man/ vrouw ga je elkaar ook niet dwingen. De Heere God dwingt niet. Hier ligt bij heel veel lezers ook een diepe pijn omdat het vroeger altijd moest. Het is een zaak van het hart,  het is heel mooi om de Heere God om wijsheid te bidden, wat Zijn wil en waarheid hierin is. 

Wat voor soort hoofdbedekking?

Het gaat hierin niet dat je de mooiste grootste duurste hoed op je hoofd zet, want dan gaat het weer om je eigen heerlijkheid. Zelf kies ik nu op het moment in mijn eigen gemeente voor een brede stoffen band op mijn hoofd. Je hebt ook vrouwen die hun hoofd bedekken met een sjaal, dat vind ik ook een hele mooie manier.

Strijd rondom de hoofdbedekking:


Een vrouw wil haar hoofd niet bedekken. Ik wil dat van nature ook niet, vooral niet als je bijna de enige in de gemeente bent, en daarnaast je bent als vrouw trots op je haar en dat wil je laten zien. In een kleine 100 jaar tijd is het satan gelukt om de hoofdbedekking van de vrouw uit gemeentes te krijgen. Een eeuw geleden droeg iedereen een hoofdbedekking. Het was een schande als je geen hoofdbedekking droeg, nu vinden mensen het raar en wettisch als je dit wel doet. Het is in 100 jaar de omgedraaide wereld geworden, ook op dit punt is satan er weer op uit om datgene wat Gods eer aangaat te laten verdwijnen uit de gemeentes.

Discussie.


Het is mooi om met andere Zussen over Gods Woord te praten en hierin te groeien, maar Paulus waarschuwt in deze tekst ook meteen dat twist niet goed is, het is niet iets waarover je moet gaan twisten: Maar als iemand op twist uit lijkt te zijn, wij hebben een dergelijke gewoonte niet en de gemeenten van God evenmin 1 Korinthe 11:16. Twist brengt scheidingen. Het bevordert niet de eenheid in de Heere Jezus Christus. Als het een welles/ nietes discussie wordt kan je beter in een gesprek stoppen en God zelf vragen wat Zijn wil is op dit punt. 




14 opmerkingen:

  1. Via via ben ik op je blog gekomen. Mooie posts schrijf je!
    Wat de hoofdbedekking betreft, in onze kerk zijn we het wel gewend om ons hoofd bedekt te hebben tijdens de kerkdienst. Ik kerk bij de gereformeerde gemeenten. Ik heb voor mezelf niet het gevoel dat het 'moet', vroeger ook niet. Wat ik bij ons wel een gevaar vind, is dat het belangrijk lijkt een mooie hoed te hebben. Wat eenvoudiger zou ons meer sieren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor het delen Willemien! Binnenkort zal ik eens wat posten over eenvoudige ideeën!

      Verwijderen
  2. Bedankt Channa! Je verwoordt precies waar ik ook al een tijdje mee worstel.. Denk jij dat, zoals het in 1Kor.11 staat, hoofdbedekking alleen gewenst is in de aanbiddingsdiensten, of ook de rest van de week? Wanneer ik 's ochtends met mijn dochter bid (zij heet trouwens ook Channah), doen we vaak een sjaaltje om, maar wanneer ik door de dag heen bid zonder iets op mijn hoofd, voelt het soms een beetje 'kaal'. Heb jij eventueel tips over hoe je op een leuke vlotte en praktische manier een sjaaltje/doekje kunt omdoen? Gods zegen! Susanne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Suzanna, daar ben ik zelf ook nog voor aan het bidden, ik doe het nu zelf alleen in de ere dienst, maar als ik ga bedenken dat het gaat om de heerlijkheid van God, wat je symbolisch laat zien met de hoofdbedekking, dan zou dat ook voor het gebed thuis zijn. Wat leuk dat je dochter ook Channah heet, mooie waardevolle betekenis! Ik gebruik nu zelf een haarband die je uit kan schuiven, die kan je voor een paar euro kopen bij het etos of kruidvat, die gaat heel makkelijk op! Ik zal binnenkort eens kijken of ik een paar ideeën kan delen. Gods zegen, groetjes Channa

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Bedankt, ik hoop dat je er wat aan hebt!

      Verwijderen
    2. Bij ons is het half - half in de kerk. Ik heb jarenlang een hoofddoekje gedragen maar omdat ik daardoor opviel (vonden de kinderen niet leuk)heb ik gekozen om een andere hoofdbedekking te kopen. Maar thuis tijdens het gebed, hoe doe jij het dan? Draag je dan een sjaal?

      Verwijderen
    3. Hoi Ariëlla, mooi hoor! In de gemeente zet ik meestal een brede haarband op, die je uit kan schuiven, Ben ook weer begonnen met thuis bedekken, dan gebruik ik gewoon een willekeurige sjaal. Groetjes Channa

      Verwijderen
  4. Mooie blog heb je geschreven Channa.

    Ik heb echter nog een vraag over dit onderwerp.
    Ik hoor van sommigen dat de Korinthiërs hoofdbedekking moesten dragen, omdat de prostituees geen hoofdbedekking droegen in die tijd. Paulus zei daarom dat de gemeente van Korinthe hoofdbedekking moest dragen, omdat zij zich anders net zo kleden als prostituees en hoeren.

    Wat denk jij hiervan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je het mooi vind Inge! Die verklaring dacht ik ook altijd, het wordt veel gebruikt om de hoofdbedekking niet als letterlijk te zien. Wat ik door de tijd geleerd hebt is om Gods Woord te laten staan zoals het er staat, waardoor ik begon te zien dat Paulus het woord prostituees helemaal niet gebruikt. Op het moment dat we dit stuk aan de Heere God voorleggen en bereid zijn om alles los te laten wat we ooit dachten kan Hij zelf Zijn waarheid openbaren, veel zegen in je wandel met de Heer!

      Verwijderen
  5. Ik twijfel toch weer. Eigenlijk gaat het bidden en profeteren over de dienst in de gemeente. Niet over thuis ( als ik het goed lees). En dan gaat het met name over het bidden en profeteren als vrouw in de kleinere samenkomst. Als iedereen jou hoort. Of lees ik het verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoals ik het lees, staat verder niks over waar, wanneer, gewoon als je bidt en profeteert. De diepste betekenis is dat je door het symbool laat zien dat je eigen heerlijkheid bedekt zodat het om Gods heerlijkheid gaat en dat kan overal! In ontspanning met de Heere wandelen en kijk maar wat Hij op je hart legt, veel zegen!

      Verwijderen
  6. Mooi bemoedigend artikel! Ik hoop binnenkort te gaan trouwen en te emigreren naar Israel (Joodse roots). In Israel is het heel normaal om je haar te bedekken nadat je getrouwd bent. Zo ook ik. Het is een symbool van diepe dankbaarheid en eerbied voor Hashem en voor mijn man.

    Wel denk ik dat dit niet voor iedereen geldt. Je kan niet iedereen over een kam scheren. Er wordt straks niet gevraagd: droeg je een hoofddoek? Er wordt wel gevraagd: hoe stond het met je hart?

    Vraag Hashem om Zijn weg met jouw leven. Het antwoordt komt! Hashem zegene jullie allemaal! Bijzondere blog, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, Mooi dat je gaat trouwen, mazzeltov!!veel zegen in de voorbereidingen! Bedankt voor je uitleg, Romeinen 14:10 staat heel mooi dat we elkaar niet hoeven te veroordelen, wij zullen echter toch allen voor de rechter stoel van Christus gesteld worden. 12 Zo zal dan nu ieder van ons voor zichzelf rekenschap geven aan God. In Christus worden we niet meer veroordeeld, maar onze daden worden wel beoordeeld.

      Mooi dat je ons bemoedigt om de Heere God Zijn wegen te vragen in onze levens, veel zegen!!

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie. Hij wordt eerst even gecontroleerd voordat hij verschijnt onder het bericht.